Vanliga frågor

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får.

 

Hur bokar jag min biljett?

Våra billigaste resor hittar du alltid via vår hemsida www.harjedalingen.se Du kan även kontakta våra bokningskontor på telnr: 0651-10 000 eller 0680-605 80 så skapar vi en bokning åt dig.

Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

Hur kan jag betala resan?

Din resa betalar du i förväg billigast och enklast via vår hemsida eller hos någon av våra kontor.
Det går att betala både med kort (VISA/Mastercard), internetbank samt SveaWebPay Fakturor. Vi tar inga extra avgifter för att betala mot faktura.

Det går inte att betala resan kontant ombord på bussen.

 

Hur ombokar jag min biljett?

Har du tecknat ett ombokningsskydd på resan kan du omboka biljetten en (1) gång fram till 2 timmar innan avgång (i mån av plats). Du avbokar din befintliga resa och bokar sedan en ny biljett. Återbetalning kommer att göras för din avbokade resa om du har ett ombokningsskydd på den. Via vår hemsida kan du enkelt boka och ändra din bokning dygnet runt.

 

Behöver jag biljett?

Vid bokning och betalning av resan via internet fungerar bokningsnumret som biljett.
Biljetten/bokningsnumret skall sparas under hela resan. Biljettkontroller förekommer.

 

Vilka rabatter finns?

Rabatt lämnas till barn 0 till 12 år (gäller till det år man fyller 12 år, ej födelsedag) och ungdomar 13 till 25 år (gäller till det år man fyller 25 år, ej födelsedag).Ålder skall alltid styrkas med legitimation. Visa därför alltid upp giltig legitimation till chauffören för att styrka din rätt till rabatt. Det åligger resenären att själv uppge om han/hon är berättigad till rabatt. I annat fall betalas ordinarie biljettpris.

 

Finns det möjlighet att om- och avboka min resa?

För att kunna avboka din resa och få pengar tillbaka måste ett om-/avbokningsskydd köpas. Detta gör du i samband med bokning av resa och kan inte köpas till i efterhand. Om-/avvbokningsskyddet kostar 30 kr per person och resväg och om/-avbokning kan då göras en (1) gång fram till 2 timmar innan avgång via vår hemsida eller bokningskontor. Tänk på att utan avbeställningsskydd kan inte resan om- eller avbokas! Avbeställningsskyddet återbetalas ej. Observera att om- och avbokning inte kan göras genom att skicka mail eller sms till oss. Vid ombokning (med ombokningsskydd och senast 2 timmar innan avresa) av resa via hemsidan: Du avbokar först din befintliga resa. Därefter bokar du en ny resa på önskad avgång. Återbetalning kommer att göras för din avbokade resa.

 

Hur mycket bagage kan jag ta med mig?

2 väskor och ett skidpaket får medtagas kostnadsfritt. Handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passagerare får tas med in i bussen. Väskor får av säkerhetsskäl ej placeras i mittgången på bussen under resan. Det är resenärens skyldighet att märka resgodset med namn och adress samt kontrollera vid avstigning att du har rätt bagage.

 

Får hundar åka med på bussen?

Hundar och övriga djur får inte åka med på bussen p.g.a allergier och av utrymmesskäl. Undantag görs för ledarhund. Måste förbokas!

 

Var hittar jag bussen på Cityterminalen?

Du hittar våra bussar genom att gå in på Cityterminalen och titta på informationstavlorna vilken gate Härjedalingen avgår från. Det finns även en informationsdisk där du kan fråga om du blir osäker. Bussen körs fram ca 20-30 minuter före avgång. Kom i god tid för att lasta ditt bagage och välja sittplats.

 

Hur går bussarna vid större helger?

Inför större helger utvecklar vi ofta vår tidtabell ytterligare för att den bättre ska passa våra resenärer. Sök information/

tidtabell via vår hemsida eller kontakta vår bokning för mera info.

 

Stannar bussen för rast?

De flesta avgångar är direktbussar, dvs gör ingen rast efter vägen. Men på vissa avgångar gör bussen ett matuppehåll.

Detta framgår vid bokning av resa och info finns även i våra tidtabeller. Välkommen att kontakta våra kontor om du är osäker.

 

Finns det internet ombord?

Vi bjuder på fri wifi ombord på bussarna. Ibland sätts dock bussar in, som saknar wifi. Detta medför inget ersättningsansvar.

 

Får jag använda teknisk utrustning ombord?

Mobiltelefon, bärbar dator, mp3-spelare etc. får användas ombord. Tänk dock på att visa hänsyn till dina medresenärer. Vänligen respektera att medresenärer vill ha det lugnt omkring sig. Föraren har rätt att avvisa den som stör sina medresenärer.

 

Har ni bra pris på dagstur till Stockholm?

Vi erbjuder dagsturer till förmånligt pris varje dag!

Aktuellt pris hittar ni via vår hemsida eller kontakta våra bokningskontor för info.

Bokning av dagsturer kan göras via bokningen på vår hemsida. Det finns ingen specifik flik för dagsresor, man väljer

hållplatser, datum och tid för avresan och samma sak för återresan, precis som tidigare. Systemet kommer då att

känna att det är en dagsresa och visar det rabatterade dagsturspriset automatiskt.

 

Jag kommer att resa mycket med er. Erbjuder ni någon rabatt för pendlare?

Vi erbjuder rabattkort med Härjedalingen. Lilla rabattkortet kan köpas för 1900 kr och ger dig 2000 poäng. vilket du kan använda för att boka för motsvarande 2000 kr. Stora rabattkortet kan köpas för 2800 kr och ger dig 3000 poäng, vilket du kan använda att boka för motsvarande 3000 kr.

Bokning med rabattkortet kan endast ske via hemsidan. För att kunna boka med kortet måste du logga in dig. Länken 'Logga in' finner du i menyn. Rabattkortet är helt virtuellt. Dina resor ser du under 'Min sida' när du är inloggad. Vid bokning med rabattkortet ska bokningsnumret uppvisas vid påstigning. Ej utnyttjade resor återbetalas inte. Kortet är inte tidsbegränsat.

Vi ber er som har vårt befintliga rabattkort "klippet" att kontakta oss så förklarar vi hur ni nu bokar i vårt nya bokningssystem. Kontakta vår bokning på telnr: 0651-10 000.

 

Får jag förtära mat ombord på bussen?

Det är tillåtet att ta med och förtära mat, dryck, fika, godis ombord på bussen under förutsättning att det inte skapar olägenheter för medresenärer. Det är chaufförens instruktioner som alltid gäller ombord.

 

Servering ombord på direktbussar.

Vid direktbussar som inte gör rast i Ljusdal erbjuds lättare servering på bussen. Kaka, bulle, godis, läsk och kaffe finns att köpa.

 

Om jag glömt något på bussen, hur kan jag få tillbaka det?

Vi ber dig mejla till oss via vårt formulär om kvarglömda saker på info@mohlinsbussar.se och beskriva vad du har tappat bort.

För att vi ska kunna hjälpa dig måste du också berätta vilket datum du reste och mellan

vilka orter samt avgångstid. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka det du förlorat.