Frequently asked questions

Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får.

 

Hur bokar jag min biljett?

Våra billigaste resor hittar du alltid via vår hemsida www.harjedalingen.se Du kan även kontakta våra bokningskontor på telnr: 0651-10 000 eller 0680-605 80 så skapar vi en bokning åt dig.

Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

Hur kan jag betala resan?

Din resa betalar du i förväg och det gör du billigast och enklast via vår hemsida eller hos någon av våra kontor.
Det går att betala både med kort (VISA/Mastercard), internetbank, Swish samt SveaWebPay Fakturor. 

Obs! Det går inte att betala resan kontant ombord på bussen.

Måste jag boka sittplats/platsreservation?

Ja det ingår kostnadsfritt i din biljett vid bokning. Du väljer säte vid bokning.

 

Hur ombokar jag min biljett?

Ombokningsskydd igår i din biljett utan kostnad. Du kan omboka din biljett enligt nedan instruktioner:

OMBOKA

  • Ombokning vid ett (1) tillfälle ingår i biljettpriset.
  • Ombokning kan göras fram till en timma innan avgång. Ring 0651-1000 för att boka om din resa.
     
  • För att omboka resor utanför kundtjänst öppettider går du tillväga på följande sätt:

1.Boka en ny biljett till den aktuella avgången då du vill  resa.

2.Skicka ett mail till info@harjedalingen.se och uppge bokningsnumret för båda resorna.

3.Din avbokade resa kommer sedan att återbetalas.  

4.Pengarna betalas tillbaka till samma konto som de drogs ifrån, det dröjer normalt 4-5 bankdagar.

AVBOKA

  • Biljetter som saknar avbokningsskydd återbetalas ej.
  • Avbokningsskyddet köper du i samband med bokning av resa och kan inte läggas till i efterhand.
  • Avbokningsskyddet kostar 40 kr per person och resväg.  Vardera en (1) ombokning och en (1) avbokning kan göras fram till en timma innan avgång. 
  • Med ett avbokningsskydd får du pengarna tillbaka för din resa, kostnaden för avbokningsskyddet (40 kr) återbetalas dock ej.
  • Avboka din resa smidigt på vår hemsida:  https://harjedalingen.se/mina_sidor/mina_resor/avboka/
 

Tänk på att utan avbokningsskydd kan inte resan avbokas! 

Avbeställning görs enklast via vår hemsida via ditt bokningsnummer eller via våra bokningskontor. Är kontoren stängda måste avbokning göras via hemsidan. Observera att avbokning inte kan göras via mail eller sms.
  

Behöver jag biljett?

Vid bokning och betalning av resan via internet fungerar bokningsnumret som biljett.
Biljetten/bokningsnumret skall sparas under hela resan. Biljettkontroller förekommer.

 

Vilka rabatter finns?

Rabatt lämnas till barn 0 till 12 år (gäller till det år man fyller 12 år, ej födelsedag) och ungdomar 13 till 25 år (gäller till det år man fyller 25 år, ej födelsedag).Ålder skall alltid styrkas med legitimation. Visa därför alltid upp giltig legitimation till chauffören för att styrka din rätt till rabatt. Det åligger resenären att själv uppge om han/hon är berättigad till rabatt. I annat fall betalas ordinarie biljettpris.

 

Finns det möjlighet att om- och avboka min resa?

För att kunna avboka din resa och få pengar tillbaka måste ett avbokningsskydd köpas. Detta gör du i samband med bokning av resa och kan inte köpas till i efterhand.

Avvbokningsskyddet kostar 40 kr per person och resväg. Avvbokning kan då göras  fram till 1 timmar innan avgång via vår hemsida eller bokningskontor.

Tänk på att utan avbeställningsskydd kan inte resan avbokas! Avbeställningsskyddet återbetalas ej. 

Observera att avbokning inte kan göras genom att skicka mail eller sms till oss. det görs via vår hemsida under "Avboka"

AVBOKA

  • Biljetter som saknar avbokningsskydd återbetalas ej.
  • Avbokningsskyddet köper du i samband med bokning av resa och kan inte läggas till i efterhand.
  • Avbokningsskyddet kostar 40 kr per person och resväg.  Vardera en (1) ombokning och en (1) avbokning kan göras fram till en timma innan avgång. 
  • Med ett avbokningsskydd får du pengarna tillbaka för din resa, kostnaden för avbokningsskyddet (40 kr) återbetalas dock ej.
  • Avboka din resa smidigt på vår hemsida:  https://harjedalingen.se/mina_sidor/mina_resor/avboka/

 

OMBOKA

  • Ombokning vid ett (1) tillfälle ingår i biljettpriset.
  • Ombokning kan göras fram till en timma innan avgång. Ring 0651-1000 för att boka om din resa.
  • För att omboka resor utanför kundtjänst öppettider går du tillväga på följande sätt:

1.Boka en ny biljett till den aktuella avgången då du vill  resa.

2.Skicka ett mail till info@harjedalingen.se och uppge bokningsnumret för båda resorna.

3.Din avbokade resa kommer sedan att återbetalas.  

4.Pengarna betalas tillbaka till samma konto som de drogs ifrån, det dröjer normalt 4-5 bankdagar.

Hur mycket bagage kan jag ta med mig?

Två väskor och ett skidpaket får medtagas kostnadsfritt. Handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passagerare får tas med in i bussen. Väskor får av säkerhetsskäl ej placeras i mittgången på bussen under resan. Det är resenärens skyldighet att märka resgodset med namn och adress samt kontrollera vid avstigning att du har rätt bagage.

 

Får hundar åka med på bussen?

Hundar och övriga djur får inte åka med på bussen p.g.a allergier och av utrymmesskäl.
Undantag görs för ledarhund. Detta måste dock förbokas!

 

Var hittar jag bussen på Cityterminalen?

Du hittar våra bussar genom att gå in på Cityterminalen och titta på informationstavlorna vilken gate Härjedalingen avgår från. Det finns även en informationsdisk där du kan fråga om du blir osäker. Bussen körs fram ca 20-30 minuter före avgång. Kom i god tid för att lasta ditt bagage och välja sittplats.

 

Var hittar jag bussen på Arlanda?

I ankomsthallen finns informationstavlor som visar vilken hållplats Härjedalingen avgår från.

 

Hur går bussarna vid större helger?

Inför större helger utvecklar vi ofta vår tidtabell ytterligare för att den bättre ska passa våra resenärer. Sök information/ tidtabell via vår hemsida eller kontakta vår bokning för mera info.

 

Stannar bussen för rast?

De flesta avgångar är direktbussar, dvs gör ingen rast efter vägen. Men på vissa avgångar gör bussen ett matuppehåll.

Detta framgår vid bokning av resa och info finns även i våra tidtabeller. Välkommen att kontakta våra kontor om du är osäker.

 

Finns det internet ombord?

Vi bjuder på fri wifi ombord på bussarna. Ibland sätts dock bussar in, som saknar wifi. Detta medför inget ersättningsansvar.

 

Får jag använda teknisk utrustning ombord?

Mobiltelefon, bärbar dator, mp3-spelare etc. får användas ombord. Tänk dock på att visa hänsyn till dina medresenärer. Vänligen respektera att medresenärer vill ha det lugnt omkring sig. Föraren har rätt att avvisa den som stör sina medresenärer.

 

Har ni bra pris på dagstur till Stockholm?

Vi erbjuder dagsturer till förmånligt pris varje dag!

Aktuellt pris hittar ni via vår hemsida eller kontakta våra bokningskontor för info.

Bokning av dagsturer kan göras via bokningen på vår hemsida.
Det finns ingen specifik flik för dagsresor, man väljer hållplatser, datum och tid för avresan och samma sak för återresan, precis som tidigare. Systemet kommer då att känna att det är en dagsresa och visar det rabatterade dagsturspriset automatiskt.

 

Jag kommer att resa mycket med er. Erbjuder ni någon rabatt för pendlare?

Vi erbjuder rabattkort med Härjedalingen. Lilla rabattkortet kan köpas för 1900 kr och ger dig 2000 poäng. vilket du kan använda för att boka för motsvarande 2000 kr. Stora rabattkortet kan köpas för 2800 kr och ger dig 3000 poäng, vilket du kan använda att boka för motsvarande 3000 kr.

Bokning med rabattkortet kan endast ske via hemsidan. För att kunna boka med kortet måste du logga in dig. Länken 'Logga in' finner du i menyn. Rabattkortet är helt virtuellt. Dina resor ser du under 'Min sida' när du är inloggad. Vid bokning med rabattkortet ska bokningsnumret uppvisas vid påstigning. Ej utnyttjade resor återbetalas inte. Kortet är inte tidsbegränsat.

Vi ber er som har vårt befintliga rabattkort "klippet" att kontakta oss så förklarar vi hur ni nu bokar i vårt nya bokningssystem. Kontakta vår bokning på telnr: 0651-10 000.

 

Får jag förtära mat ombord på bussen?

Det är tillåtet att ta med och förtära mat, dryck, fika, godis ombord på bussen under förutsättning att det inte skapar olägenheter för medresenärer. Tänk även på allergirisken. Det är chaufförens instruktioner som alltid gäller ombord!

 

Om jag glömt något på bussen, hur kan jag få tillbaka det?

Vi ber dig mejla till oss via vårt formulär om kvarglömda saker på http://www.mohlinsbussar.se/kvarglomt.html och beskriva vad du har tappat bort.

För att vi ska kunna hjälpa dig måste du också berätta vilket datum du reste och mellan vilka orter samt avgångstid. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka det du förlorat.


Jag är nyfiken på hur ni jobbar med miljöfrågor?

Som ett företag inom transportsektorn vet vi att vår verksamhet har stormiljöpåverkan, därför mäter och följer vi löpande upp våra utsläpp. Vårt mål är att minska påverkan av miljön så långt det är möjligt och vi strävar efter att sänka förbrukningen av drivmedel på våra fordon genom information, utbildning och uppföljning tillpersonal. Läs mera på http://www.mohlinsbussar.se/miljo.html .