FAQ Covid-19

Coronavirus Covid-19     uppdaterad information juni 2020

Då vi är en del av samhällsfunktionen så följer vi myndigheternas rekommendationer. Restriktioner av trafikering av hållplatser eller resande mellan hållplatser avgörs av behöriga myndigheter. Vi har även en nära dialog med våra beställare och följer deras anvisningar.

Vi har har vidtagit åtgärder utöver det vanliga för att minska risken för smittspridning av coronavirus. Du kan resa som du brukar men det är viktigt att följa Folkhälsomyndighetens råd om hur du kan skydda dig mot att bli sjuk eller smitta andra. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/


Hur påverkar coronaviruset min resa? 
Vår trafik startar igång under sommaren 2020 med nya bokningsvillkor, vänligen läs dem noggrannt innan bokning och påstigning. 

 
Vi vill dock att alla tänker sig för innan de väljer att kliva ombord på bussarna. 
För att motverka spridningen av covid-19 i Sverige krävs att man alltid stannar hemma när man har symtom, att man är noggrann med handhygien och att alla håller avstånd till varandra.
 

Detta gäller för dig som har avbokningsskydd:
Om du har om- och avbokningsskydd så kan du själv avboka din resa via denna länk 

Om du betalat med Swish: Pengarna förs tillbaka till det konto du har kopplat till Swish, det sker normalt inom några timmar.

Om du betalat via Klarna faktura: Åerbetalning sker per automatik via vårt bokningssystemsystem och Klarna. Pengarna betalas tillbaka till samma konto som de drogs ifrån, det dröjer normalt 4-5 bankdagar.

Har du betalat via SveaWebPay/SveaEkonomi faktura: För att få tillbaka pengarna måste ni kontakta oss i samband med avbokningen och uppge det bankkontonr återbetalningen ska föras över till, återbetalning sker därefter normalt inom 4-5 bankdagar.

Vi ber er ha överseende att handläggningstiden vid återbetalning kan ta längre tid än normalt pga högre arbetsbelastning, Utifrån det exceptionella läge som nu råder är det vår förhoppning att våra kunder har överseende och tålamod med ovanstående.

.

Generösare ombokningsmöjligheter!
Från juni 2020 ingår ombokning kostnadsfritt i biljetten om du behöver omboka senast 1 timme före avgång.

 

 

______________________________________________________________________

Tidigare information före maj 2020: 

Folkhälsomyndigheten har torsdagen den 19 mars kommit med nya rekommendationer gällande icke nödvändiga resor inrikes. Det innebär att vi tillfälligt kommer att erbjuda dig som bokat en biljett för avresa till och med söndagen den 19 april men inte har en ombokningsbar biljett, att ha biljetten innestående. Biljetten är giltigt i 180 dagar från ordinarie avresedatum.
Obs! Beslutet gäller redan bokade resor med avgång efter klockan 14:00 torsdagen 19 mars 2020 

Så här gör du:
Kontakta vår kundtjänst på 0651-10 000 tonval 1 eller maila till info@harjedalingen.se. 
Uppge ditt bokningsnummer och meddela om du vill om – eller avboka din resa.
Vill du omboka, uppge vilken busstur du vill resa med samt datum och tid för den nya resan.
Väljer du att avboka så kommer en notering med giltighetsdatum och ombokningsvärde att registreras på din nuvarande bokning. När du sedan vill boka en ny bussresa, ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig!
Viktigt! Glöm inte att ha bokningsnummer tillhands.
 

Har du bokat till/från Arlanda med oss?
Har du fått avrådan av UD att resa och bokat bussbiljett med  Härjedalingen. Kontakta oss på info@harjedalingen.se eller ring 0651-10 000  tonval 1.

 

Läs mer här.
Folkhälsomyndigheten
Av- och ombokningsregler